Khamis, 8 Disember 2011

KRaFTanGaN (SinTunG & RaGa)


Haii kengkawan, tadi anda telah pun melihat koleksi2 bakul dari jenis segiempat & bulat. So, sekarang ni Adam nak tunjuk plak kat korang di antara handemade yang terlaris iaitu raga & sintung. Apa itu raga n sintung?

Ha ... berkelip2 mata hangpa kan x tau apa itu raga n sintung.

Tengok ni ...






Ni la dia raga ... yang kat bawah ni pun sama. Kegunaan asas raga ni adalah untuk membawa barang2 la bagi mereka2 yang bertanam padi. Ianya mengikut jenis n mempunyai pelbagai saiz. Beza antara raga n sintung ialah bentuk mukanya adalah bulat n bahagian bawahnya pula adalah bujur. So, ia x dapat la nak diletakkan dalam keadaan duduk ... sentiasa berbaring jer ... malas eh ... hu3 ..






Yang kat bawah ni plak adalah sintung ... Kegunaan asasnya adalah untuk menyimpan padi ketika musim menuai. Itu bagi yang besar la .. Yang kecik tu plak (kat sebelah sintung besar tu) disebut sebagai sintung pemenih. Maksudnya sintung untuk meletakkan benih2 padi ...

Sintung ni biasanya akan diikat pada bahagian pinggang kiri or kanan mengikut keselesaan si pembawa.






Sama seperti bakul gak, saiz n warna boleh ditentukan sendiri oleh anda. Harganya pun berpatutan. Bagi masyarakat iban n bidayuh di Sarawak, raga n sintung ni sangat sinonim dengan mereka.  Pada masa kini raga n sintung ni banyak dijadikan sebagai cenderahati (dalam saiz kecil).






So, kepada kengkawan yang berminat untuk mendapatkan sintung n raga ini bolehlah membuat tempahan dengan menghubungi hp Adam ... 014-5866618.

JaNGaN LuPa TiNGGaLKaN KoMeN aNDa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

...ASSaLaMuaLaiKuM & SaLaM 1MaLaYSiA...
...KoMeN La KaT SiNi eK...
...SaTu PuN JaDi La...
...LaGi BaNYaK, LaGi BesT...
...TQ...

COPYRIGHT BY ADAM MALAYSIAN IDOL